11 Eylül 2014 Perşembe

Stajyer Oldum Ben!

Merhabalar sevgili okuyucum,

Beni kimi zaman gezi yazılarımı görmüş kimi zaman duygusal yazılarıma tanık olmuş kimi zamansa Hint kınası tarifi verirken bulmuş olabilirsiniz. Yani tek bir noktada başlayıp o yönde devam edemiyorum, ne gelirse aklıma ne yazmak istersem onunla karşınızdayım. Şimdiki yazım diğerlerinden çok daha farklı doğrultuda. 

Bilen bilir, bilmeyenler için doktor adayı olduğumu söyleyeyim. Bu sene 4. yılımdayım, hastaneye geçiş yılımız. Belki de en güzel, en heyecanlı bir o kadar da zorlayıcı kısmına başlamış bulunuyorum. Hani tıp fakültesi 6 yıl, 3 yıl geçti ,yarısını bitirdik diye akrabalar 'yarı doktorsunuz artık' derken biz hastalarla hiç iletişim içinde olmadığımızdan bunu hissedemiyorduk. 

Bu sene farklı olacak diye başladık her ne kadar zor olacağından dolayı gözümüz korka korka başlasak da. Yıllar önce tıp hayatında çok başarılı olan bir ablamız ' Ben 4. sınıfa gelene kadar tıpa zor demezdim' demişti de vay be biz daha 1. sınıfız, biz bile aman tıp zor diyoruz, 4. sınıfta ne olacak diye düşünürken aradan çok çabuk yıllar geçmiş de 4. sınıf oluvermişiz. Ama sanırım o abla çok doğru diyormuş, daha ilk 3günden bu ne yoğunluk, bu ne koşturma. 

Serviste hasta izlemi var git, poliklinikte gözlemci olcaksın hadi yürü, teorik derse yetişmek için adımlarını hızlandır. Hastanede bloklar arasında daha ilk 3günden böyle böyle mekik dokumaya başladık.

Ama zevkli değil mi?

 Kesinlikle çok zevkli. Kendini yıllardır hayal ettiğin şeyin içinde ilk defa gerçek anlamda hissetmen çok güzel bir duygu. Daha yolun çok başındayız, belki hastanede çömez diye isimlendirilen bir grubuz 4ler olarak. Ama yine de daha ilk günlerden hastalarla artık iç içe olmak, işin pratik kısmına geçmek mutlu ediyor beni.

Staja pediatriyle başladım. Pediatri, çocukları hasta görmeye dayanamam diye ilerisi için çok da düşündüğüm bir bölüm değildi. Tabii kesinlikle diye bir şey yoktu, çünkü ilerde düşündüğüm bölümleri söylerken bile stajları gördükten sonra kararım değişebilir derim. Şöyle bir durum da var, beni kim görse sende çocuk doktoru tipi var diye söylerler. Bakalım onu zaman gösterecek ama ben size pediatri stajından bahsedeyim.



Derslerimiz teorik pratik karışık bir şekilde devam ediyor. İlk pratiğimiz hastanın anamnezini-hastanın şikayetleriyle birlikte genel hikayesini- almaktı. Bakın bilmeyen 'aman ne olacak soracaksın geçeceksin' diyebilir. Ama onun öyle olmadığını aslında en küçük bir ayrıntıyı bile atlamamak gerektiğini-özellikle pediatride- öğrenmiş olduk. Pediatride çocuklarımızın çoğu küçük olduğu için hikayeyi aile bireylerinden almak en sağlıklısı. Ben pediatri stajında ilk hastamdan bahsetmek istiyorum.

İsmini vermeyerek anlatayım. Hastamız 9 yaşında. Acile ateş yakınmasıyla başvuruyor. Acilde olaya ishal de eklenmiş. Şu an ateşini düşürmeye çalışıyorlar. Buraya kadar çok sık rastlanan bir şey çocuklarda ateş. Enfeksiyona bağlı olabilir. Orası tamam da anneyi sorguladıkça cevaplarımızı aldıkça üzüntümüz artıyor. Hastamız doğuştan böbrek hastasıymış. 8ay öncesine kadar da diyalize giriyormuş. 8ay önce böbrek nakli olmuş. Bununla beraber hastamız idrar kesesiyle ilgili bir hastalığından dolayı( nörojenik mesane) Tak kullanıyor. Tak'ın açılımı temiz aralıklı katater. Buna benzer çocuklar ömürleri boyunca tamamen idrarını boşaltamadığı için aralıklı olarak(günde 4 kez gibi) sonda takıp idrar keselerini boşaltıyorlar. Bunun haricinde çocuk anüsü (arka açıklığı ) kapalı doğmuş. Barsak son kısmı açılıp oraya girişim yapılmış ve ordan poşetle boşaltımı sağlanıyormuş ta ki 2yıl öncesine kadar. 2yıl önce anüsü için de ameliyat olmuş ve anüsü açılmış. Hastamız duyamıyor, duyamadığı için de konuşamıyormuş. Yürüyüş zamanını sorgulamak pediatride önemli. 1.5yaşında yürümeye başlamış fakat şu an yürümesi sorunlu. Onun için bebek arabasıyla taşınıyormuş.

Şu anda da idrar yolu enfeksiyonu olmuş ona bağlı oluşan ateşini de düşürmeye çalışıyorlar. Annesini daha fazla sorguladığımızda amca çocuğuyla evli olduğunu öğrendik. Burda akraba evliliğinin nasıl bir riski olduğunu daha iyi görmüş olduk. 

Çocuğu gördükçe üzüldüm, hikayesini dinledikçe daha çok üzüldüm. Annesine geçmiş olsun dileyip odadan ayrıldık. Pediatride bunun gibi belki bundan daha ağır bir sürü değişik vaka ile karşılaşacağım orası kesin ama ilk deneyimimi paylaşmak istedim.  

İlerleyen zamanlarda farklı deneyimlerimle Stj. Doktor olarak karşınızda olabilirim.

İyi okumalar sevgili okurlarım :)

7 yorum:

  1. Merhaba :)
    Stajın hayırlı olsun. İnsan okurken o mesleğe sahip olacağını hissedemiyor. Ben de hukuk mezunuyum.Son sınıftayken herkes artık avukat oldun sayılır derdi. Oysa benim için okul bitirip staja başladığımda yürümeyi yeni öğrenen çocuk gibiydim.Pratiğin teoriyle ilgisi olmadığını ve herşeyin yeni başladığını hissettim tıpkı senin gibi. Ama daha çok heveslendim ve daha mutluydum.
    Umarım senin için faydalı olan bir dönem olur. Bol bol tecrübe edinmen dileğiyle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok güzel bir yorum olmuş ve tam da durumumu özetlemiş, yürümeye yeni başlayan çocuk gibi :))
      Çok teşekkür ederim umarım dediğin gibi olur :)

      Sil
  2. Ne güzel anlatmışsın Küçük kara balık Özge :) Hayırlı olsun 4. yılın. Çok içten, samimi doğal bir yazı olmuş. Yıllar geçtikçe artık karşılaştıklarını kanıksıyor ve sıradan kabul etmeye başlıyor insanlar. Muhtemelen sende yıllar sonra böyle olabilirsin ama sen bir farkla diğerlerinden ayrı olacaksın. Çünkü bu günlerini, bu yaşadığın ilk heyecanlarını bu blog sayesinde tekrar okuyup hatırlayabileceksin. Ne güzel birşey yapıyorsun biliyor musun yazmakla. Ellerine, fikrine ve de güzel yüreğine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle günler geçtikçe bile artık alıştığımızı farkediyorum ve durumları kanıksıyoruz.
      Yorumun yüzümde gittikçe genişleyen bir gülümseme oluşturdu, çok teşekkür ederim içten yorumun için :)

      Sil
  3. Merhabalar, blogunu yeni okuyorum. Ben de hep tıp okumak istedim ama stajyer avukatım ;)) yazılarını çok büyük keyifle okuyacağıma eminim ama ben yapamazmışım yazını okuyunca onu anladım. Senin keyif almana çok sevindim. :) umarım çok iyi bir doktor olursun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. iyi dileklerin için çok teşekkür ederim, umarım sen de çok iyi bir avukat olursun :))
      hep beklerim :)

      Sil
    2. Ben de teşekkür ederim :))

      Sil